Pages

Followers

Thursday 29 September 2011

Semester Pertama (Flashback) Part 2: Manusia Itu Tidak Sempurna


.......... tetapi pengurusan kuliah di UPSI jauh berbeza berbanding dengan UTHM. Kuliahnya tak banyak tapi assignment maintain banyak. Hehehe.. Pembelajaran secara online pun turut menjadi satu cabaran besar buat saya. Maklumlah, saya ni kategori buta IT. Pegang komputer pun selepas habis belajar di Sekolah Menengah (ketika masuk maktab). Kuno kan? Ye.. Saya jauh ketinggalan kalau bab-bab IT. Maklumlah.. Saya ni berasal dari rumah panjang. Tiada bekalan elektrik.. apatah lagi sebuah mesin yang bernama 'Komputer'.
Biar Buta IT Jangan Buta Hati

Tapi semua itu saya sanggup hadapi. Sebab tak pandai lah kita harus belajar bak kata siri animasi Upin dan Ipin kartun kegemaran Easter Cassandra putri kesayangan saya. Semangat meneroka dunia online menyebabkan saya berkorban siang malam hanya untuk mengadap komputer sehingga ke pukul 3 pagi. Rajin kan?? ye.. saya paling rajin melayan facebook. hehehe. Saya bukan berchatting kosong tetapi saya rajin bertanya itu dan ini dan saling update perbincangan antara rakan2 seperjuangan di UPSI. oh.. takpe, takpe. cukup2 lah puji saya rajin. Bila masuk bab berforum dan buat assignment hampir terkeluar biji mata menahan betapa mengantuknya saya. Yang paling tension, assignment tak berjaya submit. walaweiii.. pinsan!
 -
-
betul.. betul.. betul

Saya tak salahkan UPSI bila assignment tidak berjaya di submit. Saya tau itu silap saya sendiri. Saya yang lambat buat kerja dan submit last minute. Trafic internet pasti tinggi ketika itu. So, hasilnya jem... Jadi pengajarannya. "Jangan Buat Kerja Last Minute"

Meskipun terkial-kial, Semester Satu tamat dengan jayanya. Markah pointer tak lah bling-bling seperti sesetengah rakan. Tetapi saya tetap bersyukur . ermm.. facebook takde markah. kalau lah ada. Mesti saya dpt A+ (4pointer). 

Bermulah sesi untuk mendaftar subjek semester 2......
Masalah besar: "UPSI TIDAK ADA OPSYEN KEMAHIRAN HIDUP SEKOLAH RENDAH?" Bolehkah kalian bayangkan perasaan saya? Satu Semester saya perasan seorang diri yang saya mengambil opsyen Kemahiran Hidup Sekolah Rendah. Sekali lagi momentum saya down. Saya salahkan banyak pihak. Tetapi isteri saya yang baik hati tu berkata. "Manusia Itu Tidak Sempurna". Dia kata.. pergilah berbincang dengan BPG. 

Dengan rasa berat hati, saya melangkah juga ke BPG di Putrajaya. Saya taknak pergi seorang. Saya bawa sekali isteri saya yang baru lepas bersalin 2 minggu. (Sila jangan tampor saya). Tujuan saya bawa dia, sebab dia suka berfikir dan dia begitu faham selok belok perangai orang pejabat. Apapun, usaha saya ke BPG tidak sia-sia. Perbincangan saya dengan pegawai di BPG memutuskan untuk saya bertukar opsyen. Akhirnya saya bertukar ke opsyen Pendidikan Jasmani Sekolah Rendah. Begitulah kisahnya...

Inilah rupa makhluk yang saya bawa bersiar-siar di BPG, Putrajaya seawal usianya menginjak 2 minggu.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi memberi komen